Hett och svettigt med Bikramyoga. Foto: iStock_© JuanmoninoDen är svettig, krävande och utövas i ett bastuliknande rum. Bikramyogan har lockat många idrottsstjärnor och kändisar i USA, men lämpar sig för alla som vill bli starkare, smidigare och mer balanserade.

Bikramyogan är utvecklad av Bikram Choudhury som föddes i Calcutta 1946. Vid 3 års ålder började han studera för sin guru Bishnu Ghosh och praktiserade snart fyra till sex timmar dagligen. Bikram är idag bosatt i USA och utbildar årligen sina Bikramyogainstruktörer vilka kommer ifrån hela världen. Bikramyogan har i dag tusentals utövare världen runt.

Hett och fuktigt
Utmärkande för Bikramyogan är att den utförs i ett 38-40 grader varmt rum med hög luftfuktighet. Detta främjar rörlighet, avgiftning och stretchning av kroppen.

26 Förutbestämda asanas
Bikramyoga är en form av den klassiska Hathayogan bestående av 26 st asanas (kroppsrörelser) som idag ser likadana ut som de gjorde för flera 1000 år tillbaka. Det speciella är urvalet av rörelserna tillsammans med
sammansättningen, värmen och luftfuktigheten. Den har en mängd välgörande effekter för hälsan och förebygger skador. Yogan är även lämplig vid
rehabilitering efter en skada eller en tids sjukdom.

Utmanande men säker
Bikramyogan är rigorös, men varje rörelse är utformad för att på ett säkert sätt stretcha och ”öppna upp” kroppen. Därmed förbereds den för nästkommande rörelse.
– I början kan det kännas utmanande och tufft på många plan, men framstegen kommer snabbt. Bikramyoga är perfekt för alla som vill komma i
form på ett skonsamt sätt. Alla kan träna Bikramyoga. Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, sjuk eller frisk, mjuk eller stel, nybörjare eller mer avancerad. I vår studio tränar alla individuellt och efter sin egen förmåga, men tillsammans i en och samma klass, berättar Angelica Majoros, studioägaren och huvudinstruktören för Södermalms Bikramyogastudio.


Till Bikram’s College of India>>