Breathwalk - gående form av kundaliniyogaBreathwalk är en gående form av kundaliniyoga, där du promenerar med synkroniserad andning. Du blir medveten om din andning och hur du kan få mer energi och skapa lugn och balans i ditt inre med hjälp av enkla redskap som du alltid bär med dig.

Att andas medvetet i kombination med dynamiska kroppsrörelser är en av grunderna inom kundaliniyoga. I Breathwalk tar du detta med dig ut i fria luften och får genom den friska promenadtakten en ännu bättre muskelanvändning och syreupptagning, vilket även främjar en god kondition.

Vad är Breathwalk?
Breathwalk har utvecklats ur kundaliniyogan av Yogi Bhajan och Gurucharan Singh Khalsa. Här kombineras yogaövningar och meditation med en stärkande promenad i naturen. Breathwalk sker i tystnad och även om du deltar i en grupp så håller du fokus inom dig själv och blicken riktad rakt fram.

Vad har Breathwalk för effekter?
Breathwalk påverkar konditionen, cirkulationen, hormonbalansen, hjärtrytmen, lungkapaciteten och ger känslomässig balans. Kombinationen av olika andningstekniker, gång och medveten uppmärksamhet bidrar till ökad koncentrationsförmåga, mental klarhet och ett inre lugn.

Yogaläraren och Breathwalk instruktören Elisabeth MagnussonBreathwalk kan öka din utstrålning och göra dig mer positiv
Breathwalk instruktören Elisabeth Magnusson menar att Breathwalk främjar ditt välbefinnande och ökar din utstrålning.
– När du behärskar teknikerna kan du få uppleva hur negativa tankar och ältande släpper greppet om dig och du blir både gladare och mer fokuserad på det som är positivt, säger Elisabeth.

Hon menar även att Breathwalk kan vara ett hjälpmedel för problemlösning.
– När vi rör oss framåt frigörs tankebanor som fastnat i ett kretslopp i vår hjärna, vi kan befria oss från förvirring och återfå vår koncentrationsförmåga och handlingskraft, säger hon. 

Hur kan ett Breathwalkpass gå till?
Breathwalk innebär att synkronisera stegen med olika andningsmönster i intervaller som varvas med vanlig avslappnad promenad. Det finns 16 program som vardera har sin effekt på kropp och sinne. Breathwalken inleds med långa, djupa andetag och några yogaövningar för att väcka kroppen och komma i kontakt med och fördjupa din andning. Övningarna värmer upp kroppen, öppnar upp bröstet och ökar din närvaro i kroppen. Promenaden startar med några minuters gång där du känner in kroppen, korrigerar ställningen och  finner din naturliga rytm. Breathwalken avslutas med en guidad meditation ute i naturen.

Kan vem som helst utöva breathwalk?
Inga förkunskaper av yoga eller meditation behövs, bara sköna skor och kläder efter väder. Breathwalk kräver fria händer så använd gärna en ryggsäck för det som du behöver bära.

Breathwalk i Göteborg
I Göteborg kan du testa Breathwalk med Elisabeth Magnusson som driver Göteborgs Kundaliniyogacenter sedan 2010.

Källa och läs mer på: kundaliniyoga.se