Karolina Jansson i trikonasana.Nu är det dags för dig som ännu inte bokat upp dig på höstens yogaklasser att göra det. Är du fortfarande osäker på vilken yogaform du ska välja har vi gjort en miniguide med frågor som kan hjälpa dig att välja rätt yogaform.   

Det bästa är dock att passa på att besöka dina lokala yogacenter under prova på veckorna som de flesta har innan terminsstart. Då har du chansen att prova flera yogaklasser för olika yogalärare och hitta det som känns bäst för dig. Vi vill också påpeka att olika yogalärare lägger upp yogapassen på olika sätt och ibland kan vissa yogapass skilja sig mycket åt, även om det är samma yogaform, beroende på yogaläraren. Detta gäller särskilt alla olika vinyasa stilar som finns, förutom ashtanga vinyasa, där man följer vissa färdiga set.

1. Vill du ha mycket fysisk ansträngning på yogamattan?
Prova ashtanga vinyasa, vinyasa flow, anusarayoga eller poweryoga.

2. Vill du ha en mer meditativ och lugnare yogaform?
Prova kundaliniyoga (finns dock många tuffa klasser och övningar här också), meditation, breathwalk, lugnare hatha yoga eller iyengaryoga.

3. Är du en person som gärna trivs bäst med att göra samma sak, om och om igen, och som gärna vill ha en fysiskt utmanande yogaform?
Prova ashtanga vinyasa.

4. Har du skador och vill ha en yogaform som fokuserar på rätt alignment?
Då kanske iyengaryoga kan var något för dig, eller anusara.  Det viktigaste är en erfaren och kunnig yogalärare som kan guida dig rätt.

5. Är du ute efter en lugn och meditativ yogaform som samtidigt är utmanande där du sitter länge i varje ställning?
Prova yin yoga.

6. Vill du ha pass där yogan och tantrans filosofi vävs in och relateras till 2000-talets vardag blandat med alignment?
Prova anusarayoga.

7. Vill du svettas så att du blir dyngsur och gärna köra samma yogapositioner varje gång?
Prova bikramyoga

Har du en till fråga som du tycker borde vara med eller information som kompletterar ovanstående frågor? Maila mig på leia@alltomyoga.se.