Svårt att sova? Plogen sägs kunna förbättra sömnen. Ställningen är även bra för både rygg och nacke samt jobbar på blockeringar kopplade till halsen.

Gör så här:
1. Utgå från skulderstående.
2. Kom försiktigt ner med fötterna mot golvet bakom huvudet med raka ben.
3. Når fötterna golvet kan du knäppa händerna bakom ryggen och pressa armarna mot golvet.
4. Pressa ner tårna och lyft upp höfterna
5. Håll ställningen några andetag.
6. Sätt händerna i ländryggen och rulla försiktigt ner kota för kota.
7. Sträck ut båda benen och vila på rygg en liten stund.

Att tänka på:
Var försiktig. Denna ställning utförs normalt efter skulderstående. Har du problem med nacke gå inte så långt ner med benen. Låt händerna vila i ländryggen som stöd.
Är det svårt att hålla benen raka kan du använda något som stöd under fötter eller ben, exempelvis en stol.
I vissa yogaformer vilar man med fötternas ovansida mot golvet vilket är lite svårare än att ha tårna i.

Effekter:
Bra mot ryggont, löser upp spänningar och gör ryggraden och nacke rörliga.
Stimulerar och masserar de inre organen, renar och stärker magen, tarmarna och höfterna.
Plogen sägs hjälpa mot sömnlöshet.
Reducerar stress och trötthet.
Löser upp blockeringar i halsen.

OBS: Detta är inget substitut till en yogalärare eller läkare. Är du nybörjare rekommenderar vi starkt att inte göra yoga på egen hand utan gå till en kunnig och professionell lärare. Respektera och lyssna på din kropps begränsningar, är det något som känns obehagligt, fel eller gör ont avsluta övningen med en gång!