5 tips för en stressfri jul
Den vackra färggranna hösten går mot sitt slut och många har redan hunnit  uppleva årets första snö. Snart står advent och julen för dörren, fylld av efterlängtad ”lugn & ro” och mysiga stunder med familj och vänner. Pepparkaksbak och glöggmingel, julklappsinslagning och lucköppning och julpynt. Eller? Här ger yogaläraren sina bästa 5 tips på en stressfri jul.

Byt julstressen mot Relax & Restore

Många upplever tiden fram till jul som en av årets stressigaste perioder där många täta deadlines på jobbet varvas med alla bestyr i hemmet och aktiviteter med vänner ska hinnas med. Istället för att det blir så där mysigt som vi önskar så är det en tid som är så lätt att glömma bort sig själv och uppleva mer stress än vanligt. Det här är något som yogaläraren och matkreatören Anna Noreheim Werin (Yoga trEat) tidigare själv upplevt och känner att många i hennes omgivning är fast i. Därför arrangerar hon och hennes nära vän Melinda Byman som också är yogalärare (YogiMel) ett Yogaretreat 9-11e december på Frötuna Gård & Retreat.
”Vi vill ge alla en chans till paus från eventuell julstress, en chans att komma bort ensam eller med en god vän och bara bli ompysslad utan alla måsten runt omkring. Genom både rörelse och stillhet i olika yoga- och meditationsformer vill vi hjälpa till att hitta inre lugn och få ny energi med sig hem.”  Läs mer om yogaretreatet: Byt Julstress mot Relax & Restore här.

Anna har under åren hittat ett förhållningssätt i jultider som hjälper henne att behålla sitt lugn och uppleva tiden som mysig. Istället för att känna stress vid varje ny lucköppning byggs förväntan i nedräkningen mot julafton.

Annas 5 tips för en härligare jul:

1. Ta dig tid att planera och känna efter vad som verkligen är viktigt

I slutet av november så tar jag mig tid att skriva ned en checklista på saker som jag och vår familj bör/vill hinna med till julafton. Jag skriver endast upp det som vi tycker är viktigt och bidrar till att vår familj får julstämning, alla får vara med och tycka till. Viktigt här att koppla det mot vår kalender och därmed specificera ett datum för när det ska göras. Annars så finns det stor risk att andra saker kommer emellan. Stående punkter på vår lista är pepparkakshusbygge, baka julgodis, lussekatter & pepparkakor, skicka julkort, köpa julgran och klä julgran.  Om vi ska ha julen hemma hos oss så brukar vi planera in en helg då vi förbereder så mycket som möjligt i matväg och fryser in så det inte bli stressigt senare.

2. Julkort på ett smidigare sätt

Det här är en riktig tidstjuv, ärligt talat hade jag tyckt det vore skönt att bara skicka hälsning via social medier eller mail men vi har många äldre i vår omgivning som vi vet att ett julkort betyder så mycket för. Så därför prioriterar jag fortfarande det här och skriver upp på vår lista. Men vi använder Postens digitala tjänst ”riktiga vykort”. Supersmidigt och samtidigt personligt. Laddar upp ett foto eller fotocollage och sedan så skriver man in alla adresser och betalar för porto och kort på samma gång. Slipper gå och posta, köpa frimärke och framkalla foton.

3. Prioritera tid för egen praktik och fokusera på behov

När livet går i högt tempo är det extra viktigt att prioritera tid för min egna yogapraktik. Men det behöver inte vara ett långt pass, korta pass gör också skillnad. Kanske orkar du gå upp 30 min tidigare än vad du brukar och rulla ut en matta i ett rum, eller kanske har ni ett konferensrum på jobbet som du kan smita in i 15 min innan lunchen eller på eftermiddagen? När jag har limiterad tid så fokuserar jag på vissa positioner eller chakran beroende på vad vi har för behov. I jultider så äter jag ibland annorlunda mot vad min kropp är van av och mår bra av. Då brukar jag lägga extra tonvikt på positioner som stimulerar matsmältningen ex vridningar, framåtfällningar och inverteringar. Har jag svårt att hitta fokus fokuserar jag istället på balansövningar och kraftfulla stående positioner.

4. Andas för fokus & mer energi

Alla vet vi nu vid det här laget vikten av att andas. Men ändå är det så lätt att glömma bort att ta djupa andetag hela vägen ned i magen. Jag har gjort som rutin att jag använder tiden på bussen till att andas medvetet och förlänga min utandning. Det finns många guider på nätet man kan använda så googla på andningsövningar. Under dagen så smiter jag gärna in i ett ensamt rum under 5 min och gör växelvis andning, Nadi Shodana, den hjälper mig verkligen att komma ned i varv samtidigt som jag känner att jag återfår fokus och mer energi.

5. Byt glöggmingel mot ”Kom och baka julgodis”

Glöggmingel är ju så mysigt men kräver ofta lite förarbete från värdfolket.  Slå två flugor i en smäll och bjud in vänner och/eller familj till att baka julgodis hemma hos dig. Du står för glögg och alla gäster ombeds ta med ingredienser och recept till sitt favoritjulgodis. Först blir det supermysigt att baka tillsammans och sedan får ni chans att smaka på alla andras favoriter. Det som blir över delar ni upp så alla får med sig hem.

[wp_ad_camp_2]