Dynamisk Hatha Yoga

Dynamisk Hatha Yoga är en fysisk och ofta kraftfull form av Hatha Yoga som fokuserar på att öka kroppsmedvetenhet, koncentration och välbefinnande. Den är starkt baserad på Iyengar Yoga men är influerad av både Ashtanga- och Vini-Yoga (Krishnamacharya yoga).

Dynamisk Hatha Yoga är en fysisk och ofta kraftfull form av Hatha Yoga som fokuserar på att öka kroppsmedvetenhet, koncentration och välbefinnande. Den är starkt baserad på Iyengar Yoga men är influerad av både Ashtanga- och Vini-Yoga (Krishnamacharya yoga).

Dessa tre yogaformer har en betoning på asanas (de fysiska övningarna). Alla pass är individanpassade och olika alternativa övningar visas vid behov. Iyengar och Ashtangayoga har sitt ursprung inom Vini Yogan (Krishnamacharya yoga), men är utvecklade av BKS Iyengar och Sri K. Pattabhi Jois till lite olika stilar.

Precision och hjälpmedel är viktiga delar
Iyengar Yoga är en precisionsbaserad yoga där en korrekt kroppshållning är viktig som hjälp för att träna upp och öka koncentration och närvaro i övningarna. Detaljrikedomen inom Iyengaryoga hjälper dig att uppleva helheten med en ökad kroppskännedom och självinsikt. Iyengaryogan karaktäriseras med att man använder hjälpmedel som träkloss, bälten och filtar, detta för att alla kan göra övningarna utefter ens förutsättningar. Hjälpmedlen får en att förstå hur man ska arbeta i övningarna och förebygger skador.

Dynamisk andning och rörelse
Sekvensen av övningarna är av vikt och även tiden man håller övningarna. Ashtanga Yoga Vinyasana är mer flödesbaserat, man arbetar på ett dynamiskt sätt både med andning och rörelse. Rörelserna hålls under en bestämd tid och därmed ofta kortare tid än vid Iyengar yoga
Vini Yoga är anfader till de två ovanstående och kopplar ofta andning och ljud till övningarna samtidigt som den är baserad på individinriktad och ofta terapeutisk träning.

Vad innehåller ett yogapass?
Dynamisk Hatha Yoga innehåller tre olika komponenter:
1. Olika kroppsövningar (stor del av passet ägnas till asanas).
2. Andnings meventenhet/övningar.
3. Avspänning (lätt meditation).

Passets upplägg:
Om hur passen läggs upp kan du läsa vidare på hemsidan om (se nedan)

För vem passar Dynamisk Hatha Yoga?
Dynamisk yoga passar dig som vill få en ökad medvetenhet om kroppen och dess begränsningar, gammal som ung. Övningarna hjälper dig att se dig själv och din kärna och är en stor hjälp för att öka din kroppskännedom och självinsikt.

Dynamisk Hatha Yoga och nukänslan
Yogaträning använder nukänslan (observera, kontrollera och känna in andning, kroppsposition, puls t. ex) till att förena det medvetna med det omedvetna. Stor vikt läggs vid att uppnå medventenhet om kroppen, vilket skapar en nukänsla. Om andningen är avslappnad, djup och jämn så placeras man i nuet. De förväntade effekterna av traditionell fysisk träning är bl. a viktnedgång, ökad syreupptagning och ökad muskelmassa. Däremot i Dynamisk Hatha Yoga är uppmärksamheten inåtriktad där puls, känslor av spänning och avspänning i muskulaturen liksom kroppsposition är i fokus. Genom att bli mer lyhörd för kroppens signaler så ökar medvetenheten om samspelet mellan kropp och själ. Övas denna förmåga upp så ökar möjligheterna att bearbeta bl. a stress.

Denna artikel är baserat på klipp från hemsidan www.dynamiskyoga.se som innehas av Marian Papp.

Till Marians hemsida>>

Här kan du läsa en artikel där aktuell forskning om yoga har sammanställts av Marian Papp>>

No related posts.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Connect with Facebook

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>