Vill du börja yoga men är osäker på vad du ska tänka på. Yoga passar alla, däremot finns det olika stilar som man får testa sig fram ibland för att se vilken som passar en bäst. En bra yogalärare får dig att trivas och känna dig trygg även om du är nybörjare.  Här är tio tips som hjälper dig att komma igång med yogan.

1. Hitta en bra lärare/yogastudio

Mår du som en prinsessa (eller prins) efter yogaklassen? Yogalärarens jobb är att få dig att må bättre när du går ut genom dörren. Visst händer det att man kan bli känslosam, och börjar gråta, men de gångerna händer sällan för de flesta. Blir du hög eller mår riktigt bra är chansen större att du kommer dyka upp där oftare. Om du är nybörjare är det ännu viktigare att läraren är kunnig och hjälper dig komma djupare in i de olika yogapositionerna på det sätt som passar din kropp.

2. Kom i tid

Kom i tid till yogaklassen. Är du nybörjare hinner du prata med yogaläraren och förklara om du har någon skada. Då kan du få tips innan klassen, och du behöver inte tala om vad du har för problem högt för alla. Dessutom kan du byta om i lugn och ro och välja vart du vill ha din matta, nära läraren eller längst bak.

3. Låna en yogamatta

Köp inte första bästa yogamatta. De flesta yogastudios erbjuder yogamattor som man får låna (vissa hyra). Då kan du testa dig fram och se vilken matta som passar dig innan du köper en själv. Vissa mattor passar de som svettas lite mer, vissa kan vara lite sticksiga, det finns massor av olika.

4. Bär bekväma kläder

Du behöver inte spendera en massa pengar på kläder. Det räcker med riktigt sköna mjuka kläder som du kan röra dig i obehindrat. Ingen bryr sig om hur du ser ut på yogaklassen. För det mesta har alla fullt upp med att kämpa sig igenom yogan ändå. Inom vissa stilar, som kundaliniyogan, har man slutna ögon större delen av klassen. Där svettas man oftast inte så mycket heller. Ashtanga och anusara svettas man däremot ofta i. För vissa positioner är det bra om du kan stoppa in din tröja i byxorna. Byxorna får gärna sluta ovanför anklarna, eftersom det underlättar i positionerna om du inte trampar på dem.

5. Lägg mattan längre bak

Är du på yogan för första gången och inte vill känna dig bortkommen (om det inte är en nybörjarklass) lägg din matta i mitten eller bak i rummet. Då kan du se hur främre raden gör. Ibland vänder man sig om, då är mittenraden bäst, eftersom du då kan se hur man gör från båda hållen.

6. Yogablock, strap och filtar

Alla studior har block och remmar (eller borde). Det har man bl.a för att det ska bli enklare att göra positionerna. Filtar används också i vissa positioner, men framförallt för vilan. När kroppen slappnar av sjunker kroppstemperaturen och då är det skönt med en filt över sig.

7. Gör ditt bästa
Försök att släppa alla prestationskrav på dig själv. Fokusera på att göra ditt bästa och inte på vad andra gör. Om någon är avancerad eller inte beror inte på hur avancerad ställning man kan göra utan på ens förhållningssätt. Annars är det inte yoga, bara gymnastik.

8. Andas

Att kunna andas är en av grunderna i yogan. Om du håller andan eller får svårt att andas har du gått får långt, eller djupt in i ställningen.

9. Vila om du behöver

De flesta lärare och traditioner anser att det är ok att vila i barnets position, eller ligga ner, om man behöver det. Lyssna på din kropp och tillåt dig att vila när kroppen vill.

10. Stanna kvar hela klassen

Även om det är jobbigt, eller om du känner dig bortkommen, lova dig själv att stanna kvar hela klassen. Även om det innebär att du får vila i barnets position eller ligga ner under en del av klassen.  Observera vad som händer inom dig, vilka tankar som rör sig i huvudet. Yogan är inte bara det vi gör på mattan, utan det handlar också om att blir mer medveten om våra mönster, vad vi gör och framför allt, hur vi kan bli lyckligare och må ännu bättre!